Skadat eller försenat bagage?
Om du har otur är ditt bagage skadat eller dyker inte upp vid ankomst till flygplatsen, resmålet eller vid hemkomst, ska du anmäla detta till flygbolaget direkt.
Efter du anmält till flygbolaget får du en PIR (Property Irregularity Report), som använts i förbindelser med en eventuell internationell sökning efter bagaget eller om dokumentation för skadans omfattning i samband med ett försäkringsärende. Var uppmärksam på att det är ditt ansvar att denna rapport blir gjord.
Har du inte köpt en reseförsäkring hänvisar vi dig till din hemförsäkring. Det är också möjligt att rikta ersättningskrav direkt till flygbolagets kundservice.
Flygförseningar
Förseningar kan ske och kan skyllas på tekniskt fel, väderförhållanden eller överbelastning av lufttrafiken. Eventuella anslutande flygförbindelser är på eget ansvar.
I tillfälle av förseningar ska du följa informationen som du får av flygbolaget eller flygbolagets representant. Summitweek har inga representanter på de svenska/danska/norska flygplatserna.
Du står själv som resande för utgifter som till exempel taxi, om du kommer för sent till flyg-, tåg- eller bussförbindelser, såvida inte förseningen beror på ett fel som Summitweek ansvarar för enlig resevillkoren.